הדרך לפרידה מחיתולים
הדרך לפרידה מחיתולים גמילה מחיתולים מהווה אבן דרך התפתחותית חשובה אשר בה הילד עובר מהרגל אחד – עשיית הצרכים בחיתול להרגל אחר – עשיית הצרכים בשירותים או בסיר. למעשה, הוא לומד גם להתאים את עצמו לציפיות החברה תוך שמירה על נפרדות ועצמאות. בהתפתחות תקינה ילדים נגמלים מחיתולים בסביבות גיל שנתיים-שלוש. זהו גיל שבו הילד מפתח […]
גמילת לילה
גמילת לילה גמילת לילה היא תהליך פיזיולוגי המתרחש מעצמו, אצל כל ילד בעיתוי שונה, כאשר מתפתחת בהדרגה מערכת רפלקסים המפקחת על השליטה בשלפוחית השתן בזמן השינה. רוב הילדים נגמלים מהרטבה בלילה באופן טבעי, אך כ-15% ממשיכים להרטיב גם לאחר גיל 6 ואצל רובם הרקע הוא תורשתי. תקופת הגמילה הראשונה מאתגרת לעיתים. הילד מרטיב, לפעמים מספר […]
מדריך חזרה לגן
"זה לא כל כך נעים לראות גן סגור" איך נקל על החזרה לגן של בני 0-3 לאחר עוד סגר או בידוד "רון המתוק בן השנה ו-10 חודשים החל את הגן לפני שנה, הקליטה הייתה מעט קשה אך הוא צלח אותה, ואז הגיע הסגר הראשון. אחריו הקליטה החוזרת בגן כבר הייתה קשה יותר וכללה בכי ממושך, […]
מה עדיף, אצבע או מוצץ?
אז מה עדיף: אצבע או מוצץ? אם נכנסתם לקרוא את המאמר סימן שכבר יש אי אלו "נשמות טובות" שהחלו להעיר לכם על הרגל מציצת האצבע של ילדיכם. נכון, בהתחלה זה נחמד ומתוק אך ככל שהילד גדל מתחיל החשש לנגוס בכם. ובנוסף, הסבתא לוחצת להפסיק, השכן מעיר שאצבע בפה זה לא יפה, רופא השיניים מזהיר, הגננת […]
הקושי להיפרד מהמוצץ
להיפרד מהמוצץ פרק א' – למה זה כל כך קשה? לשני ילדיי הגדולים התעקשתי לתת מוצץ בגיל הינקות. לא שזה היה קל. בהתחלה הם סירבו לקבל את המוצץ. ניסיתי מספר סוגים, התעקשתי ולא וויתרתי, עד שהם נענו לחפץ המוזר הזה שמזכיר רק במעט את "הדבר האמיתי". עם הזמן הבנתי היטב את יתרונותיו של המוצץ ולא […]
חשיבות המשחק הדימוני
חשיבות המשחק הדמיוני בהתפתחות ילדים בגיל הרך "אל לנו להתייחס למשחקי הילד בקלות דעת. לא כל הנקרא בפינו משחק כשמו כן הוא. משחקי ילדים הם חיקוי לפעולות רציניות של המבוגרים. הילד מתאמץ מאוד תוך כדי המשחק ובשבילו המשחק הוא דבר רציני". (יאנוש קורצ'ק). כשמתבוננים בשגרת פעילותם של ילדים בגיל הרך בגן או בבית ניכר כי […]
קשיים בגמילה מחיתולים
קשיים וסיבוכים בתהליכי גמילה מחיתולים אצל חלק מהילדים תהליך הגמילה כרוך בקשיים, ומה שנראה בתחילה כעניין פשוט עלול להסתבך. אחד ההסברים לכך נעוץ בשלב ההתפתחותי שבו נמצא הילד. בהתפתחות תקינה הילד נגמל מחיתולים בסביבות גיל שנתיים-שלוש, כאשר הוא מפתח אוטונומיה בסיסית – יכולות מוטוריות וקוגניטיביות, תחושת כוח, עצמאות וביטחון. יכולות אלו מפחיתות את תלות הילד […]
הקושי במעבר מחיתול לאסלה
הקושי במעבר מחיתול לאסלה אצל חלק מהילדים תהליך הגמילה כרוך בקשיים, ומה שנראה בתחילה כעניין פשוט עלול להסתבך. אחד ההסברים לכך נעוץ בשלב ההתפתחותי שבו נמצא הילד. בהתפתחות תקינה הילד נגמל מחיתולים בסביבות גיל שנתיים-שלוש, כאשר הוא מפתח אוטונומיה בסיסית – יכולות מוטוריות וקוגניטיביות, תחושת כוח, עצמאות וביטחון. יכולות אלו מפחיתות את תלות הילד בהוריו […]
מידע ראשוני על אוטיזם
מידע ראשוני על אוטיזם מאמר זה נכתב עבור הורים בתחילת הדרך והוא נועד לתת מידע ראשוני ובסיסי המתייחס לאבחון של ילד על הספקטרום האוטיסטי, ולאפשרויות הטיפול בו. חשוב להבהיר שהמידע אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע. מהו אוטיזם? הפרעה המשתייכת לספקטרום האוטיסטי הינה הפרעה נוירו-התפתחותית, המתבטאת בקשיים התפתחותיים במגוון תחומים, ביניהם: יצירת קשרים חברתיים, […]
אוטיזם וחינוך מיוחד
אוטיזם וחינוך מיוחד ילדים על הרצף התקשורתי. לילדים על רצף (ASD) שמור מקום מיוחד בליבי. את עבודתי המקצועית כפסיכולוגית (ועוד לפני שקיבלתי תואר רשמי) התחלתי בטיפול בתוכניות ביתיות עם ילדים שיש להם אוטיזם. בהמשך התמחיתי בגישות שונות, בעיקר ABA (ניתוח התנהגות) ו-DIR. הטיפול בקליניקה נעשה באופן פרטני עם הילד, מלווה בהדרכת הורים או במסגרת של […]