אוטיזם וחינוך מיוחד

ילדים על הרצף התקשורתי.

לילדים על רצף (ASD) שמור מקום מיוחד בליבי. את עבודתי המקצועית כפסיכולוגית (ועוד לפני שקיבלתי תואר רשמי) התחלתי בטיפול בתוכניות ביתיות עם ילדים שיש להם אוטיזם. בהמשך התמחיתי בגישות שונות, בעיקר ABA (ניתוח התנהגות) ו-DIR.

הטיפול בקליניקה נעשה באופן פרטני עם הילד, מלווה בהדרכת הורים או במסגרת של טיפול דיאדי הורה-ילד. ננסה להביא לשיפור במגוון תחומים המאפיינים ילדים על הרצף כאשר נעבוד על : שפה ותקשורת, משחק, מיומנויות חברתיות, הקשר עם האחר והבנת האחר, מגע, מרחב אישי ועוד.

עם ההורים ננסה ביחד להתבונן בקשיים ולהבין מה עומד מאחורי התנהגות הילד. תהליך ההתפתחות של ילד על הרצף שונה מילדים בעלי התפתחות תקינה ודורש חשיבה אחרת והיערכות לא רגילה. לעיתים קרובות ההורה מרגיש מבולבל, בודד בשטח וחסר ידע. הורים הרוכשים ידע וניסיון ומתמודדים עם הצדדים הרגשיים שאתגר ההורות מזמן להם יוכלו לתרום לילד ולעצמם.

במה טיפול רגשי יכול לעזור?

  1. היכרות מעמיקה עם הילד והתמודדות משותפת עם קשייו בתחומי התפקוד השונים.
  2. ליווי הורים במסעם האישי, תוך הקשבה וחשיבה מעמיקה על הילד, הדרכה, תמיכה וייעוץ.
  3. הבניית התערבות טיפולית ממוקדת במגוון אתגרים התפתחותיים.
  4. טיפול רגשי, ממוקד מיומנויות חברתיות ותקשורתיות, למתבגרים על רצף.

לקריאה נוספת - מאמר בנושא:

מאמר זה נכתב עבור הורים בתחילת הדרך והוא נועד לתת מידע ראשוני ובסיסי המתייחס לאבחון של ילד על הספקטרום האוטיסטי, ולאפשרויות הטיפול בו.