"זה לא כל כך נעים לראות גן סגור"

איך נקל על החזרה לגן של בני 0-3 לאחר עוד סגר או בידוד

"רון המתוק בן השנה ו-10 חודשים החל את הגן לפני שנה, הקליטה הייתה מעט קשה אך הוא צלח אותה, ואז הגיע הסגר הראשון. אחריו הקליטה החוזרת בגן כבר הייתה קשה יותר וכללה בכי ממושך, היצמדות למבוגר וירידה בתיאבון. אז הגיע החופש הגדול ולאחריו עוד סגר. "הנדנדה" בין השהות הבטוחה עם ההורים לבין החזרה לגן נחוותה ע"י רון באופן שגרמה לו ולהוריו מצוקה רבה".

תקופת הקורונה מזמנת לנו אתגרים חדשים. הגנים נפתחים ונסגרים חדשות לבקרים והחשש הגדול הוא שחלק מהילדים חווים את המעברים הללו באופן שעלול לפגוע בהתפתחותם.

החשש גדל עוד יותר כאשר מדובר בפעוטות מתחת לגיל שלוש, אשר אין להם עדיין זיכרון ברור של הגן או של המשפחתון שאליו הלכו לפני הסגר. הפעוטות הקטנטנים נמצאים גם בשלב התפתחותי רגיש המאופיין, בין היתר, במצבים שבהם לוקח זמן לפתח יחסי אמון עם אנשים זרים ( מצב זה מכונה "חרדת זרים") ולכן הפרידה מההורים נחווית כנטישה. כאשר אין תהליך רציף והם צריכים להיקלט בגן בכל פעם מחדש הם חווים קיצוניות בין החוויה הביתית הבטוחה לחוסר הביטחון בגן. חווית ה- stress המתמשכת עלולה לפגוע בריתמוסים גופניים: אכילה, שינה ונשימה, להגביר את רמת החרדה אצל הילד ולפגוע בהתפתחותם הגופנית והנפשית.

איך נעזור לקטנטנים שלנו לחיות עם השינויים הללו ולעבור את המעברים התכופים במינימום נזק רגשי?

במאמר זה אנסה לעשות קצת סדר ולהציע מספר קווים מנחים להוויה הורית מיטיבה בתקופה זו:

נינוחות ורוגע בימי החזרה לגן

בימים הראשונים לחזרתנו למסגרת נתכנן את הבוקר כך שתתאפשר התנהלות איטית ורגועה. חשוב לשמור על שגרת בוקר המתנהלת בריתמוס קבוע ונינוח, גם אם יש צורך להתעורר לשם כך מוקדם יותר. היציבות והשגרה יוצרים תחושת ביטחון אצל הילד.

שגרת פרידה עקבית וקבועה

במידה ואתם נתקלים בקשיי פרידה בבוקר, התייעצו עם הגננת והקשיבו להנחיות שלה. לעיתים תצטרכו לשלם מחיר קל (לדוגמה הפסד שעות עבודה), אבל ההדרגתיות חשובה לביטחון של הפעוט. שדרו אמון בצוות ונסו להעביר את התחושה כי הגן הוא מקום נעים לשהות בו.

הצעה לטקס פרידה : ללכת ברגל לגן (אם מתאפשר), להיכנס לגן, לומר שלום לגננת, לצייר ציור משותף או לשחק משחק קצר ולהיפרד לשלום עם/בלי עזרת הגננת.

חפץ מעבר

ד. וויניקוט סבר כי פעוטות נקשרים במיוחד לחפצים או אובייקטים מסויימים, כמו : שמיכה רכה, דובי ומוצץ, אשר מסייעים להם לצלוח ביתר קלות רגעי משבר בתקופת הינקות והילדות המוקדמת. חפץ המעבר מעניק ביטחון ויוצר לפעוט את התחושה כי הוא אינו מתמודד לבד עם דרישות המציאות. הפעוט נזקק לחפץ המעבר במיוחד ברגעים אותם הוא חווה כקשים ומלחיצים, כמו פרידה מההורה בבוקר. חפץ מעבר מאפשר לילד לעבור בבטחה מהבית החוצה, אל העולם.

הצעה לשימוש בחפץ מעבר : מומלץ להביא משהו מהבית לגן ולקחת בסוף היום משהו מהגן לבית. לדוגמה, להביא חפץ אהוב או עלים, או אצטרובלים שאספנו וכשחוזרים מהגן לקחת איתנו ציור שהילד צייר ולתלות אותו על המקרר. כך ניתן לילדנו את התחושה שהוא שולט בתהליך המעבר מהבית לגן.

שמירה על קשר עם הגננת בעת הסגר

קשר בין הילד והוריו לבין הגננת תורם מאוד לשמירה של נוכחות הגננת בחייו של הילד. גם הגננת תשמח לקבל הודעה אשר מראה על התעניינות כנה בשלומה, או סרטון שבו ילדיכם שולח לה חיבוק ונשיקה. הקשר האנושי הזה מחזק את מערכת היחסים ויוצר תחושה של אמון וקירבה. הוא עוזר לשני הצדדים לעבור את תקופת הסגר או הבידוד בצורה מיטיבה יותר ומקל על החזרה לגן לאחר מכן.

חשיפה הדרגתית לשינויים

חלק מהילדים חווים קושי בהתמודדות עם שינויים ולכן הם זקוקים להדרגתיות ולהתקדמות בצעדים איטיים ומחושבים יותר. למשל, יהיו ילדים שיצטרכו נוכחות צמודה של מבוגר עד אשר ירכשו ביטחון ויוכלו להיפרד ממנו בהדרגה. יהיו כאלו שיתקשו לתת אמון בצוות או יתנהגו בצורה שאינה אופיינית להם.

אם הלכתם עפ"י ההנחיות ברגישות ועדיין אתם נתקלים בקשיים, נסו לאפיין אותם. סמנו לכם תגובות אשר לא אופייניות לילדיכם, למשל, היצמדות להורה, ירידה בתיאבון, בכי ממושך, הפרעות בשינה, רגרסיה בהישגים התפתחותיים (כמו גמילה מחיתול) ועוד. במידת הצורך, התייעצו עם גננת או איש מקצוע, ביחד תוכלו לטכס עצה כיצד לעזור לילדיכם לעבור את המשבר שנקלע אליו.