להיפרד מהמוצץ העונה לכינוי "המרגיע הלאומי" – את מי זה יותר מלחיץ – את הילד או את ההורים?
בואו נעשה תרגיל קטן – עצמו עיניים וקחו מספר נשימות עמוקות. לאחר מכן, נסו לדמיין סיטואציה שבה אתם נוהגים להשתמש במוצץ, כמו למשל: זמן שינה, נסיעה ברכב, מצב של בכי ועוד. עכשיו, שוו בנפשכם מה יקרה במצבים אלו ללא המוצץ. נסו לשהות שם קצת ולברר עם עצמכם אילו תחושות עולות בכם. אם חשתם לחץ וחוסר נוחות, דעו כי זהו מצב הגיוני, אנושי וטבעי לחלוטין.
גמילה ממוצץ היא, למעשה, פרידה ממקור עונג וביטחון ומעבר משלב הינקות לשלב התפתחותי שבו מצופה מהילד להיות "בוגר" יותר. כאשר הילד צולח את המעבר הזה הוא מרוויח תחושת בגרות ומסוגלות עצמית, אולם, לחלק מהילדים מדובר בתהליך מאתגר אשר נמשך בד"כ בין מספר ימים למספר שבועות.
מה צריך כדי לעבור את התהליך באופן מיטבי ?
הנה, מכאן אליכם, 10 עצות שימושיות :
1. הדרגתיות – התחילו את תהליך הפרידה מהמוצץ באופן הדרגתי. אט-אט נסו לצמצם את השימוש במוצץ עד למצב שבו, בשעות הערות, כאשר ילדיכם רגוע הוא אינו זקוק לו. אפשר למצוא לו מקום מיוחד, לבנות "בית מוצצים" או להכין קופסת מוצצים יפה ומושקעת.
2. תכנון – קבלו מראש החלטה היכן ומתי תאפשרו לילד שימוש במוצץ. לדוגמה: על הספה מול הטלוויזיה, בזמן שינה או בזמן של מצוקה כאשר הילד זקוק לעזרה חיצונית כדי להירגע.
3. גבולות – אם הילד מבקש את המוצץ בזמן שנראה לכם לא מתאים, תוכלו להגיד לו משהו בסגנון: "עכשיו זה זמן למשחק, כשנלך לישון נוכל לקחת מוצץ". כך תלמדו אותו לדחות סיפוקים ולהתגבר על הצורך בפעולת המציצה. תיחום זמני השימוש במוצץ יהווה גם עבור ההורים תרגול טוב בהקניית גבולות : הילד רוצה מוצץ, אך להורה ברור כי זה לא הזמן. הוא שם גבול ברור ועוזר לילד בקבלת הגבול. בכך, ההורה מהווה עוגן לילד ומנחם אותו, במקום המוצץ. הם יכולים למצוא ביחד פעילות אלטרנטיבית.
4. קבלת החלטה משותפת – סביב גיל 3 החליטו (עם הילד) על מועד מתאים לפרידה מהמוצץ. שיחה מסוג זה נועדה להעביר מסר ש"הגיע הזמן" להיפרד מהמוצץ, תוך גיוס הילד כשותף ובעל דעה. התחושה כי מכבדים את הילד ואת דעתו עשויה לסייע לו בקבלת ההחלטה לוותר על המוצץ ולעזור לו ליזום את התהליך. גישה כזו מהווה הזדמנות חשובה לצמיחה עבור הילד, תוך טיפוח יחסי כבוד וקבלה מצד ההורה. בהמשך לכך, מומלץ שלא לקחת "החלטה של רגע" ולא להפתיע את הילד בהעלמת המוצצים או בזריקת כל המוצצים לפח ברגע קפריזי אחד. פעולה כזו עלולה להשאיר את הילד מופתע ופגוע ולהעצים את תגובת ההתנגדות שלו להחלטת ההורה.
5. עיתוי נכון – בחירת העיתוי חשובה ועדיף שלא תהיה חופפת לשינויים נוספים בחיי הילד אשר יכולים להוות גורמי לחץ, כגון: מעבר דירה, לידת אח, מעבר לגן חדש וכד'.
6. פרידה – כדאי לבצע "טקס פרידה" מהמוצץ. בזמנו, יישמנו רעיון שמצא חן בעינינו ובטקס הפרידה מהמוצץ הלכנו לפארק והעפנו את המוצצים אל "ארץ המוצצים", בעזרת בלוני הליום. הוספנו סיפור מסגרת נחמד וזה לגמרי "עשה את העבודה". הייתה התרגשות גדולה סביב המאורע החשוב.
7. עידוד ונחמה – לוו את הילד ברגישות ובהבנה בימים שלאחר הפרידה מהמוצץ. היו לידו במצבי משבר, חבקו אותו ונחמו אותו. בזמן השינה, עזרו לו להירדם, במידת הצורך, אך שימו לב שהוא לא מפתח תלות בכם (במקום במוצץ).
8. התמודדות עם קושי – אם ילדיכם מתקשה להיפרד מהמוצץ דעו כי זהו תהליך טבעי ואנושי. סביר שתחושו רגשות של חרטה ואשמה וחלקכם אף ישקול ברצינות את החזרת המוצץ. בכל זאת, אני ממליצה מאוד להימנע מכך. לאחר מספר ימים, הילד יתרגל לקושי וילמד דרכים נוספות להרגעה עצמית. כמו כן, התלות במוצץ תרד ואתם תחושו הקלה רבה. התמודדות עם קושי חשובה לצמיחה ולהתפתחות הרגשית של הילד וחווית ההצלחה מעלה את תחושת המסוגלות שלו ואת דימויו העצמי.
9. "אל תעשה" – בכל מקרה, כדאי להימנע ממשפטים משפילים, כמו: "תפסיק להתבכיין", "אתה מתנהג כמו תינוק", "אפילו אחיך הקטן כבר לא צריך מוצץ" וכו'. משפטים אלו אינם תורמים לתהליך הגמילה ויכולים להשאיר את הילד עם תחושת כישלון על כך שאיננו מצליח לעמוד בציפיות שלכם.
10. חיזוק והעצמה – חזקו את הילד מדי פעם. "מילה טובה" מצד הורה או גננת שווה המון! הקפידו שהחיזוק יהיה כנה, אמיתי ומדויק : למשל, "תראה איך אתה מצליח ללכת לישון כל כך יפה בלי המוצץ – אני גאה בך".
עם סיום התהליך, אל נא תשכחו לטפוח גם לעצמכם על השכם ! על מה?
על האומץ להחליט, על התכנון, על העקביות, על כך שלא נשברתם בדרך, על היכולת לנחם ולעודד את ילדיכם.